Ragen Instructies

Goede borstel
Begin met uw tanden zorgvuldig te poetsen met een goede tandenborstel: maak voorzichtig heen en weer gaande bewegingen. Kies een zachte borstel met een kleine borstelkop. Vervang de tandenborstel als de haarbosjes uit elkaar gaan staan en tenminste elke drie maanden. In het algemeen geldt: twee keer per dag poetsen.

Tandplak
Op en tussen de tanden en kiezen ontstaat tandplak. Wanneer deze tandplak niet regelmatig goed wordt weggehaald kunnen bacteriën die in tandplak leven, tandvleesontsteking en gaatjes veroorzaken. Met de tandenborstel kunt u de ruimten tussen de tanden en kiezen niet goed schoonmaken. We adviseren om deze ruimten dagelijks goed schoon te maken. Dit kan gebeuren met een rager.

Ragers
De ruimten tussen tanden en kiezen kunnen op verschillende manieren worden schoongemaakt: met tandenstokers, flossdraad en ragers. Zijn deze tussenruimten voldoende groot, dan zijn ragers, ook wel interdentaal- of spiraalborsteltjes, hiervoor zeer geschikt.

Ragers zijn er in verschillende soorten en dikten. Er zijn (hand)ragertjes met een lange spiraalborstel en ragers met een kort borsteltje, die in een handvat of houder worden vastgezet. Overleg met uw tandarts of mondhygiënist welke rager u het beste kunt gebruiken.

In het algemeen geldt:
Maak één keer per dag de tussenruimten tussen tanden en kiezen schoon met een rager.

1.
Gebruik bij het schoonmaken een heel klein beetje tandpasta en spoel daarna uw tanden met water. Een ragertje moet met enige moeite tussen de tanden en kiezen door kunnen, maar de metalen kern (draad) mag de tanden of kiezen en het tandvlees niet raken. Gebruikt u zonodig ragertjes van verschillende dikten. Voor de tussenruimten achter in de mond kunt u het ragertje een beetje ombuigen.

2.
Houd het (hand)ragertje tussen duim en wijsvinger vast en duw deze vanaf de buitenkant tussen tanden en kiezen. Beweeg het ragertje een paar keer heen en weer. U kunt daarbij het raakvlak met de tand vergroten door daarbij van richting te veranderen.

3.
In het begin is het gebruik van ragers soms moeilijk en pijnlijk. Het tandvlees gaat daarbij vaak bloeden. Als u echter dagelijks de rager gebruikt, verdwijnt het bloeden en is het niet pijnlijk

4.
Ragers met een handvat kunnen ook vanaf de binnenkanten van de tanden en kiezen worden gebruikt. Reinig op deze wijze alle tussenruimten waarin een rager past. Ragers kunnen meer keren worden gebruikt. Spoel ze daarom na afloop goed schoon.

Tandartspraktijk Roestenberg

Plein 't Zand 3

5042 PT Tilburg

Telefoon: 013-4675045